In June 1943, Frank Lloyd Wright received a letter
 
 2    

from Hills Rebay, 
the art adviser to Solomon R. Guggenheim, 

asking the architect to design 
a new building to house 

Guggenheim’s four-year-old museum of 
Non-Objective Painting. 


  The project evolved into a complex struggle 
pitting the 

architect against his clients, city officials, the art world, 
and public 

opinions. Both Guggenheim and Wright would die before 
the 

building’s 1959 completion. The resultant achievement, 
the Solomon 

R. Guggenheim Museum, testifies not only to Wright’s
architectural 

genius, but also to the adventurous spirit that characterized
its

 founder.




  Wright made no secret of his disenchantment with Guggenheim’s 

choice of 
New York for his museum: “I can think of several more 

desirable places 
in the world to build this great museum, “Wright 

wrote in 1949 to his
partner, “but we will have to try New York.” To 

Wright, the city was
overbuilt, overpopulated, and lacked architectural 

merit. Still, 
he proceeded with his client’s wishes, considering 

locations on 36th Street,
and Park Avenue(all in Manhattan), as well 

as in the Riverdale section of 
Bronx, before setting on the present 

site on Fifth Avenue between 
88th and 89th Streets. Its nearness 

to Central Park was key. As close to
nature as one gets in New 

York, the park offered relief from the noise 
and congestion of the city.


  Wright’s design put his unique stamp on Modernist Architecture’s 

rigid 
geometry. The building is a symphony of triangles, ovals, arcs, 

circles, 
and squares. The delicate vision took decades to be fulfilled. 


  Some people, especially artists, criticized Wright for creating 

a museum 
environment that might overpower the art inside. “On 

the contrary,” 
he wrote, “it was to make the building and the painting 

an uninterrupted, 
beautiful symphony such as never existed in the 

world of art before.”




  In conquering the regularity of geometric design and combining

 it 
with the plasticity of nature, Wright produced a vibrant building 

whose architecture is as refreshing now as it was 40 years. 
The 

Guggenheim is arguably Wright’s most eloquent presentation and 


certainly the most important building of his late career.




  參閱書目:成寒《瀑布上的房子》:





arrow
arrow
    全站熱搜

    成寒 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()